Logopedická třída má v naší mateřské škole již dlouholetou tradici. Jedná se o speciální třídu pro děti s vadami řeči, jejímž hlavním cílem je poskytování logopedické péče ve všech jazykových rovinách řeči (porozumění řeči, výslovnost, rozvoj slovní zásoby, gramatická stránka řeči, posilování mluvního apetitu a odstraňování komunikačních zábran). Pedagogickým záměrem logopedické třídy je dosáhnout co možná nejlepších výsledků při odstraňování řečových problémů.
Díky malému počtu dětí ve třídě 6-14 dětí, lze péči realizovat v klidném a pohodovém prostředí, formou individuální, či skupinové péče. Děti jsou do této třídy přijímány na základě žádosti rodičů a doporučení školského pedagogického zařízení. Logopedické třídy jsou zřizovány pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami tzn. že se jedná o třídy s nadstandartní péčí. V žádném případě se nejedná o tzv. „zvláštní“ třídy - je to zastaralý a mylný názor.
Garantem logopedické třídy je paní logopedka Mgr. Eliška Černá PhD z SPC pro žáky s vadami řeči v Brně, která pravidelně dochází do MŠ a konzultuje s rodiči a učitelkami průběh a postupy vzdělávání dětí v oblasti rozvoje řeči. V logopedické třídě pracují paní učitelky, které mají vzdělání jak pro práci v běžných třídách, tak pro práci v logopedické třídě Jedná se o logopedické asistentky tzn. že mají vysokoškolské vzdělání v oboru speciální pedagogiky a pracují pod vedením školské logopedky.
Pokud Vaše dítě navštěvuje mateřskou školu, prochází logopedickou depistáží ve třídě, při které zjistíme stav vývoje řeči dítěte. V případě, že je zjištěna závažnější vada řeči, která vyžaduje intenzivní logopedickou péči, je doporučeno zařazení do logopedické třídy.
Aby mohlo být vaše dítě zařazeno do logopedické třídy, musí absolvovat vyšetření školským poradenským zařízením. Vyšetření probíhá přímo v naší mateřské škole. Paní logopedka ze Speciálně pedagogického centra pro děti s vadami řeči v Brně, navštíví mateřskou školu a za přítomnosti rodičů provede vyšetření, na základě, kterého doporučí nebo nedoporučí rodičům zařazení dítěte do logopedické třídy.
V rámci plnění úkolů individuální péče má každé dítě svůj logopedický sešit, do kterého jsou mu zadávány úkoly pro pravidelné domácí procvičování. V logopedické třídě probíhá příprava na vstup do základní školy stejně, jako v každé běžné třídě. V průběhu dne pracujeme s dětmi hlavně v oblasti rozvoje řeči, nejen výslovnosti, ale i gramatické stránky řeči a porozumění řeči.
Významným faktorem při realizaci stanoveného pedagogického záměru je spoluúčast rodiny. Vzájemná důvěra, úcta, otevřenost, zlepšení vzájemné komunikace a spolupráce je předpokladem úspěšného působení na děti. Při logopedických cvičením je spolupráce s rodinou velmi žádoucí.
Děti, které podle vedených logopedických sešitů cvičí pravidelně i doma s rodiči, mnohem výrazněji po této stránce prospívají a pokroky nastávají dříve.