MŠ Strážnice

Kalendář akcí

P Ú S Č P S N
28
Předzápis do mateřské školy
29
Předzápis do mateřské školy
30
Předzápis do mateřské školy
1 2 3 4
5
Zápis dětí do mateřské školy pro školní rok 2025 - 2026
6
Zápis dětí do mateřské školy pro školní rok 2025 - 2026
Konference "Výchova v pohodě"
7
Koncert ZUŠ
8 9
Výlet na zámek Milotice
10 11
12 13 14
Zahradní slavnost
15
Zahradní slavnost
16 17 18
19 20 21
Výlet Salaš Travičná
Cyklovýlet pro předškoláky
22 23 24 25
26
Škola v přírodě 2025
27
Škola v přírodě 2025
28
Škola v přírodě 2025
29
Škola v přírodě 2025
30
Škola v přírodě 2025
31 1
Drobečková navigace

Úvod > O naší školce > Logopedická třída

Logopedická třída

Logopedická třída má v naší mateřské škole již dlouholetou tradici. Jedná se o speciální třídu pro děti s vadami řeči, jejímž hlavním cílem je poskytování logopedické péče ve všech jazykových rovinách řeči (porozumění řeči, výslovnost, rozvoj slovní zásoby, gramatická stránka řeči, posilování mluvního apetitu a odstraňování komunikačních zábran). Pedagogickým záměrem logopedické třídy je dosáhnout co možná nejlepších výsledků při odstraňování řečových problémů.

Díky malému počtu dětí ve třídě 6-14 dětí, lze péči realizovat v klidném a pohodovém prostředí, formou individuální, či skupinové péče. Děti jsou do této třídy přijímány na základě žádosti rodičů a doporučení školského pedagogického zařízení. Logopedické třídy jsou zřizovány pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami tzn. že se jedná o třídy s nadstandartní péčí. V žádném případě se nejedná o tzv. „zvláštní“ třídy - je to zastaralý a mylný názor.

Garantem logopedické třídy je paní logopedka Mgr. Eliška Černá PhD z SPC pro žáky s vadami řeči v Brně, která pravidelně dochází do MŠ a konzultuje s rodiči a učitelkami průběh a postupy vzdělávání dětí v oblasti rozvoje řeči. V logopedické třídě pracují paní učitelky, které mají vzdělání jak pro práci v běžných třídách, tak pro práci v logopedické třídě Jedná se o logopedické asistentky tzn. že mají vysokoškolské vzdělání v oboru speciální pedagogiky a pracují pod vedením školské logopedky.

Jaké jsou výhody logopedické třídy?

  • Snížený počet dětí (6-14 dětí) 
  • Individuální přístup ke každému dítěti - respektování individuálních potřeb, pracovního tempa….
  • Pravidelná každodenní speciální logopedická péče individuální i skupinová, návštěvy paní logopedky z SPC, poskytující odbornou péči a konzultace jak učitelům, tak i rodičům.
  • Nadstandartní vybavení třídy didaktickými i kompenzačními pomůckami, odbornou literaturou, hrami rozvíjejícími komunikační dovednosti dětí, hračkami pro jemnou i hrubou motoriku, logopedickými programy.
  • Úzká spolupráce s rodinou a pravidelná docházka do MŠ, která je základem veškerého pokroku v oblasti nápravy řeči

Jaké vady jsou předmětem zařazení dítěte do logopedické třídy?

  • různé formy nemluvnosti
  • opožděný vývoj řeči
  • těžší formy dyslálie tzn. špatná výslovnost hlásek nebo skupin hlásek (dítě mluví, ale není mu rozumět)
  • vývojová dysfázie tzn. narušený vývoj řeči, kdy dítě skoro všemu rozumí, ale málo co je schopno říct
  • zadrhávání v řeči, koktavost, huhňavost
  • sluchové problémy dětí
  • ztížené jazykové prostředí např. u dětí jiné národnosti

Jak postupovat, máte-li zájem o zařazení dítěte do logopedické třídy?

Pokud Vaše dítě navštěvuje mateřskou školu, prochází logopedickou depistáží ve třídě, při které zjistíme stav vývoje řeči dítěte. V případě, že je zjištěna závažnější vada řeči, která vyžaduje intenzivní logopedickou péči, je doporučeno zařazení do logopedické třídy.

Aby mohlo být vaše dítě zařazeno do logopedické třídy, musí absolvovat vyšetření školským poradenským zařízením. Vyšetření probíhá přímo v naší mateřské škole. Paní logopedka ze Speciálně pedagogického centra pro děti s vadami řeči v Brně, navštíví mateřskou školu a za přítomnosti rodičů provede vyšetření, na základě, kterého doporučí nebo nedoporučí rodičům zařazení dítěte do logopedické třídy.

Jak to chodí v logopedické třídě?

Formy logopedické péče

  • individuální práce (dítě - logoped) zaměřená na logopedickou reedukaci
  • společná logopedická cvičení, která zahrnují:
    • procvičování motoriky jazyka a mluvidel
    • artikulační cvičení
    • dechová cvičení
    • rozvíjení sluchového a smyslového vnímání
    • rozvoj jemné motoriky
    • všechny vhodné příležitosti během dne

V rámci plnění úkolů individuální péče má každé dítě svůj logopedický sešit, do kterého jsou mu zadávány úkoly pro pravidelné domácí procvičování. V logopedické třídě probíhá příprava na vstup do základní školy stejně, jako v každé běžné třídě. V průběhu dne pracujeme s dětmi hlavně v oblasti rozvoje řeči, nejen výslovnosti, ale i gramatické stránky řeči a porozumění řeči. 

Zaměřujeme se na

  • procvičování motoriky jazyka a mluvidel
  • artikulační cvičení
  • gymnastiku mluvidel
  • dechová cvičení
  • rozvíjení sluchového a smyslového vnímání
  • rozvoj jemné a hrubé motoriky
  • rozvoj grafomotoriky
  • rytmizaci slov, říkadel a rozpočítadel
  • úkoly pro předškoláky

Spolupráce s rodinou

Významným faktorem při realizaci stanoveného pedagogického záměru je spoluúčast rodiny. Vzájemná důvěra, úcta, otevřenost, zlepšení vzájemné komunikace a spolupráce je předpokladem úspěšného působení na děti. Při logopedických cvičením je spolupráce s rodinou velmi žádoucí.

Děti, které podle vedených logopedických sešitů cvičí pravidelně i doma s rodiči, mnohem výrazněji po této stránce prospívají a pokroky nastávají dříve.